• 04 GRU 18

    Realizacja projektu „Mały chemik”

    Zgodnie z założeniem projektu we wrześniu, październiku i listopadzie odbyły się 3 spotkania z uczniami klas I-III.

    Na wrześniowych zajęciach uczniowie tworzyli krochmalowe potwory, które  okazały się dla nich niesamowitą zabawą.  Dysponując tylko mąką ziemniaczaną, wodą oraz tacką dzieci poznały zasady działania cieczy nieniutonowskiej. Cechą charakterystyczną tego płynu jest to, że twardnieje pod wpływem nacisku. Chwytając szybko ciecz i obracając ją rękoma uczniowie tworzyli z niej kulę, jednak zaraz po zaprzestaniu jakichkolwiek czynności ciecz rozlewała się i przelewała przez ich palce. Uczniowie trafnie wywnioskowali, że mąka ziemniaczana połączona z wodą jest przykładem cieczy nieniutonowskiej, która posiada dwa stany skupienia – może być cieczą lub ciałem stałym.

    W październiku uczniowie prowadzili barwną hodowlę kryształów soli. Zrozumieli, że poprzez odparowywanie wody z roztworu nasyconego zaczynają wytrącać się kryształy, poznając tym samym zjawisko fizyczne towarzyszące temu doświadczeniu – czyli krystalizację.

    Na listopadowych warsztatch dzieci poznały nową metodę pomopowania balonów. Swoje balony napełniły sodą oczyszczoną, które następnie naciągnęły na butelkę z octem. Uczniowie dowiedzieli się, że w butelce zachodzi reakcja chemiczna substancji znajdujących się w sodzie oczyszczonej i w occie. Powstaje gaz – dwutlenek węgla – który zajmuje dużą przestrzeń, dlatego balon rośnie. Fotorelacja w galerii.

    Opracowanie i realizacja projektu:

    Natalia Perońska