• 02 GRU 19

    Nie hejtuję – reaguję # – zajęcia edukacyjne dla uczniów…

     

    Dzisiejszy internet zalewany jest treściami, które mają znamiona mowy nienawiści, hejtu i cyberprzemocy. Obrażanie, znieważanie i ośmieszanie to stały krajobraz w komentarzach pod filmami, zdjęciami, postami, czy artykułami. Do tego dochodzą też szantaż w sieci i rozpowszechnianie kompromitujących materiałów – bo hejt to nie tylko tekst, ale też grafiki i filmy. Co ważne hejt wcale nie musi przybierać wulgarnej formy, aby poniżyć i upokorzyć…”

             Nie hejtuję – reaguję!  – to projekt  ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-profilaktycznej przeciwko cyberprzemocy, hejtowi i mowie nienawiści, realizowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. W naszej szkole realizowany był w klasie II, V i VI przez p. Małgorzatę Jegier.

           Celem projektu było:  uwrażliwienie młodych ludzi na problem obrażania w internecie,  zapoznanie z pojęciami hejt i mowa nienawiści, prezentacja sposobów reagowania- ofiar oraz świadków i kształtowanie oraz promowanie postaw empatycznych. Uczniowie w swobodnych rozmowach przedstawiali przykłady hejtowskich zachowań, jakie zauważyli w internecie, występujące najczęściej na portalach społecznościowych w formie komentarzy, grafiki czy filmów. Sami wspominali, że byli czasem ofiarami hejtera, a zdarzało się że i oni hejtowali innych. Kwestią sporną był fakt, czy uczniowie w wieku 8 – 10 lat powinni mieć konta na portalach społecznościowych typu Facebook, TikTok, YouTube czy Messenger, które są dla dorosłych i dlaczego rodzice nie reagują na ten fakt. Uczniowie na podstawie zaaranżowanej sytuacji filmowej, próbowali wcielić się w postać osoby hejtowanej, hejtera i świadka. Główne zajęcia skierowane były na fakt ogromnej roli świadka w sytuacjach dokuczania innym. Wielu uczniów, szczególnie młodszych nie wiedziało, jak się zachować w takich trudnych sytuacjach.

    Uczniowie klas starszych wykonywali plakaty zwracające uwagę na problematykę cyberprzemocy, ze szczególną rolą świadka. Jeden z najciekawszych plakatów został wysłany na ogólnopolski konkurs.

    Opracowanie: Małgorzata Jegier