Inspiracją do opracowania innowacji stały się dla nas refleksje wychowawców klas, nauczycieli i rodziców na temat trudności dzieci w budowaniu prawidłowych relacji z rówieśnikami oraz przestrzeganiu zasad obowiązujących w szkole. W znacznym stopniu ten problem dotyka dzieci z niepełnosprawnościami. Osoby niepełnosprawne z różnymi dysfunkcjami są wśród nas. Niepełnosprawność to nie tylko osoby jeżdżące na wózkach inwalidzkich lub niewidome poruszające się przy pomocy laski. Często są to osoby z naszego najbliższego otoczenia, które wyglądem niczym nie różnią się od zdrowych osób. Spotkamy ich na ulicy, w sklepie, w szkole, w autobusie. Zwracamy jednak uwagę na ich zachowanie. Bywają w mniemaniu niektórych rozkapryszone, uparte, niegrzeczne, źle wychowane, co jest krzywdzącą opinią na ich temat. Strach przed nieznanym sprawia, że one jak i ich rodziny pozostają w izolacji, zdani sami na siebie lub ewentualnie na pomoc specjalistów.
Autyzm to inny, odmienny sposób postrzegania świata. Według statystyk z roku na rok wzrasta liczba dzieci ze spektrum autyzmu. Od wielu lat specjaliści próbują rozwikłać, skąd się bierze autyzm, jak funkcjonują osoby z autyzmem, jak można im pomóc. Wiedza na ten temat jest bardzo rozległa, lecz nadal niewystarczająca. Wielu z nas niewiele wie na ten temat. Często uczniowie wiedzą jeszcze mniej. Z tej niewiedzy rodzi się brak tolerancji.
Współczesna szkoła obok funkcji edukacyjnej, pełni bardzo ważną rolę wychowawczą. To tutaj uczniowie spędzają znaczną część swojego czasu. Zdobywają wiedzę, ale poznają także siebie, uczą się budować pozytywne relacje z innym ludźmi. Umiejętność bycia z drugim człowiekiem ma znaczący wpływ na to w jaki sposób dziecko postrzega i ocenia siebie, jak kształtują się jego kontakty z rówieśnikami, ale i dorosłymi. Dzięki pozytywnym doświadczeniom zdobywanym w szkole, w domu, w grupie rówieśniczej dzieci zaspokajają swoje najważniejsze potrzeby: bycia akceptowanym, lubianym, kochanym, potrzebnym.
Pracujemy w Szkole Podstawowej w Łękińsku jako nauczyciele wspomagający dla uczniów ze spektrum autyzmu. Na co dzień dostrzegamy problemy wynikające z funkcjonowania tych dzieci. Jednym z nich jest zaburzenie zachowania. Są w placówce również uczniowie z innymi dysfunkcjami np. niedosłyszące. Celem tej innowacji pedagogicznej jest szerzenie wiedzy na temat różnych niepełnosprawności, z dużym uwzględnieniem zaburzeń postrzegania świata występujących u dzieci z autyzmem, rozwijanie tolerancji i empatii wobec niepełnosprawnych, dzielenie się doświadczeniami, integracja pomiędzy uczniami, nauczycielami, rodzicami i środowiskiem lokalnym, wzmacnianie zachowań społecznie akceptowanych. Odbiorcami innowacji są uczniowie Szkoły Podstawowej w Łękińsku, ich rodzice, nauczyciele.