Aktywna Tablica SPE
Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Łękińsku realizowała w roku szkolnym 2024/2025 rządowy programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych –„Aktywna tablica SPE”.
W ramach udzielonego wsparcia finansowego zakupiono następujące pomoce dydaktyczne:
Lp. | Nazwa pomocy dydaktycznej |
---|---|
1 | mTalent Matematyka. Dyskalkulia |
2 | mTaIent Czytanie ze zrozumieniem 7+ |
3 | mTalent AUTYZM. Tworzenie umiejętności życiowych 11+ (z tabletem) |
4 | mTalent DYSLEKSJA |
5 | mTalent AFAZJA |
6 | mTaIent Zajęcia logopedyczne Pakiet Ekspert |
7 | mTaIent Autyzm.Rozumienie i naśladowanie mowy + mTalent Autyzm Mowa w kontekście społecznym cz. 1 |
8 | mTalent Autyzm. Mowa czynna, od słowa do zdania + mTalent Autyzm. Mowa w kontekście społecznym cz. 2 |
9 | m Talent Percepcja słuchowa.Pakiet Ekspert |
10 | mTalent Potrafię. Obszar polonistyczny |
11 | mTalent Potrafię. Obszar matematyczny |
12 | Zestaw SmartFloor Mobile Audio Rewalidacja |
Wyżej wymienione oprogramowania i urządzenia wzbogaciły warsztat pracy szkolnych specjalistów i nauczycieli współorganizujących kształcenie uczniów z SPE, zwłaszcza w zakresie:
- diagnozy i terapii logopedycznej,
- rozwijania kompetencji matematycznych oraz diagnozy i terapii dyskalkulii,
- wsparcia rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych i komunikacyjnych u dzieci ze spektrum autyzmu,
- wspomagania umiejętności czytania i pisania, doskonalenia funkcji percepcyjno-motorycznych, kształtowania świadomości ortograficznej,
- wspomagania stymulacji wielozmysłowej, wspierania wszechstronnego rozwoju ucznia,
- rozpoznawania i zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci w zakresie ich emocji
i funkcjonowania społecznego.
Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Łękińsku zrealizowała wszystkie zadania wynikające z udziału w Programie „Aktywna tablica”, o których mowa w punktach 1-4 paragrafu 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”:
- wskazana grupa nauczycieli uczestniczyła w szkoleniach z zakresu stosowania TIK
w nauczaniu, - zorganizowano międzyszkolną sieć współpracy, w ramach jej: przeprowadzono spotkania, lekcje otwarte, dzielono się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami, scenariuszami
i przykładami dobrych praktyk, - wyznaczono e-koordynatora i powołano nauczycielski zespół samokształceniowy,
- wykorzystywano zakupiony sprzęt i programy na zajęciach terapeutycznych, zwłaszcza
w pracy z dziećmi wykazującymi specjalne potrzeby edukacyjne.
W wysokim stopniu ocenia się wpływ stosowania TIK na zaangażowanie nauczycieli
w proces nauczania oraz uczniów w proces uczenia się. Nowoczesne technologie informacyjno – komunikacyjne w znaczący sposób wzbogaciły warsztat pracy pedagogów, rozwijały kreatywność oraz kompetencje cyfrowe. Podopieczni chętniej angażowali się na zajęciach, gdy wykorzystywano sprzęt TIK. W przypadku słabszych uczniów wzmacniała się ich koncentracja i motywacja do wykonywania ćwiczeń terapeutycznych.
Barierą w realizacji programu był zróżnicowany poziom umiejętności uczniów i nauczycieli w pracy z wykorzystaniem narzędzi TIK. Niektóre zadania wymagały od obu stron poświęcenia większej niż zakładana ilość czasu, lecz w miarę pracy z nowoczesną technologią i nabieraniem doświadczenia oraz umiejętności w obsłudze sprzętu, praca stawała się coraz sprawniejsza i wydajniejsza.
Podsumowując należy stwierdzić, że nowoczesne technologie zwiększają motywację uczniów i nauczycieli oraz zapewniają nowe doświadczenia w procesie edukacyjnym. Efekty używania technologii TIK są bardzo pozytywne. Wprowadzenie technologii TIK przenosi cały proces dydaktyczny w zupełnie inny wymiar edukacyjny, a nasza szkoła dzięki programowi Aktywna Tablica wkroczyła
w erę szkoły cyfrowej na miarę XXI wieku.
Oprac.: K. Bębnowska