„Bóbr”, "InstaLogik", „Digital Wizards” - sukcesy naszych uczniów w ogólnopolskich konkursach informatycznych.
Nasi utalentowani uczniowie zostali wyróżnieni w różnych konkursach informatycznych na poziomie szkolnym, wojewódzkim i ogólnopolskim. Konkursy odbywały się głównie z wykorzystaniem konkursowych platform edukacyjnych a każdy uczeń miał przygotowany własny login i hasło. Opiekunem działań konkursowych była pani Małgorzata Jegier. Końcowe wyniki zostały ogłoszone na przełomie marca i kwietnia.
XIX Międzynarodowy Konkurs Informatyczny „Bóbr” to ogólnopolskie wydarzenie skierowane do uczniów szkół podstawowych i średnich, mające na celu rozwijanie zainteresowań informatycznych oraz umiejętności logicznego myślenia. W trzech kategoriach tegorocznej edycji konkursu wzięło udział 75 uczniów z różnych klas, którzy rywalizowali w rozwiązywaniu zadań o różnym stopniu trudności. Zadania konkursowe obejmowały zagadnienia związane z algorytmiką, programowaniem, analizą problemów oraz myśleniem komputacyjnym. Każdy uczestnik miał określony czas na rozwiązanie testu online, a wyniki były oceniane według ustalonego klucza. Naszym uczniom niewiele punktów brakło do wyróżnień ogólnopolskich. Najlepsze wyniki w naszej szkole w różnych kategoriach:
Skrzat kl. 2-3:
- M. Pacholec – 3b
- M. Kaczmarczyk – 2b
- A. Karbownik – 2b
- A. Bąkowicz - 2a
- Z. Zbroja - 2b
Beniamin kl. 4-6:
- A. Pacholec – 6b
- J. Michalczyk – 6a
- N. Kruszyńska - 6a
- P. Paliński - 6a
- D. Siwczyk – 6b
- D. Sobociński - 6b
Junior kl. 7-8:
- A. Gębicz - 7b
- L. Siwczyk – 8a
- M. Szafrański - 7a
- J. Pietrucha - 8a
Celem VI Ogólnopolskiego Konkursu matematyczno - informatycznego "InstaLogik" jest rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i analizy problemów oraz promowanie informatyki wśród młodzieży. Konkurs przebiegał w trzech etapach od listopada 2024 roku do marca 2025 roku z wykorzystaniem platformy edukacyjnej dedykowanej dla tego konkursu. Uczestnicy mają okazję: doskonalić zdolności algorytmiczne oraz umiejętność programowania, zdobywać doświadczenie w rozwiązywaniu zadań problemowych, poznać różne podejścia do kodowania i pracy z językami programowania, takimi jak Assembly, który służy do niskopoziomowego programowania sprzętu komputerowego. Uczestnicy w II i III etapie wykonywali zadania związane z: podstawowymi operacjami na rejestrach procesora, optymalizacją kodu w Assembly dla szybszego działania programów, tworzeniem prostych programów sterujących funkcjami sprzętowymi, dekodowaniem i analizą instrukcji maszynowych.
Ostateczne ogólnopolskie wyniki konkursowe w III etapie:
klasa 4:
- Laureat III miejsca: Patrycja Kubera – 4a - najlepszy wynik w powiecie bełchatowskim
Finaliści:
- Maria Madej – 4a - drugi wynik w powiecie bełchatowskim,
- Maja Misiak – 4a - trzeci wynik w gminie Kleszczów
klasa 5:
- Laureat III miejsca: Gaja Uchrońska – 5a - najlepszy wynik w gminie Kleszczów
Finalista:
- A. Krawczykowski – 5a - drugi wynik w gminie Kleszczów
klasa 6:
- Laureat II miejsca: Arkadiusz Pacholec – 6b - najlepszy wynik w powiecie bełchatowskim
Finalista:
- M. Kowalczyk – 6b - drugi wynik w powiecie bełchatowskim
klasa 7:
- Laureat III miejsca: Michał Szafrański – 7a - najlepszy wynik w gminie Kleszczów
Finaliści:
- S. Kubera – 7a - drugi wynik w gminie Kleszczów
- B. Kępa – 7a - trzeci wynik w gminie Kleszczów
Po zakończeniu konkursu organizatorzy ogłosili listę laureatów w poszczególnych kategoriach wiekowych. Uczestnicy podkreślali, że zadania związane z Assembly były wymagające, ale dały im cenne doświadczenie w pracy na niskim poziomie abstrakcji, co przyda się w dalszej nauce programowania i rozwoju zawodowym.
Ogólnopolski Konkurs Informatyczny „Digital Wizards” ma na celu rozwijanie umiejętności informatycznych uczniów szkół podstawowych (klasy VI-VIII) poprzez angażującą formę gry edukacyjnej. Konkurs odbywa się w dwóch kategoriach: dziewczynki i chłopcy. Uczestnicy zdobywają wiedzę z czterech kluczowych obszarów: Sztuczna inteligencja (AI) – podstawy działania algorytmów i ich zastosowanie; Cyberbezpieczeństwo – zasady bezpiecznego korzystania z internetu; Higiena cyfrowa – odpowiedzialne korzystanie z technologii; Marketing cyfrowy – podstawy promocji w świecie online.
Konkurs składał się z kilku etapów: DigiLab – etap szkolny, w którym uczniowie zapoznawali się z materiałami edukacyjnymi i rozwiązywali test online; DigiTest – etap wojewódzki, gdzie najlepsi uczniowie rywalizowali w teście sprawdzającym ich wiedzę; DigiFest – finał ogólnopolski w Warszawie; DigiCamp – obóz naukowy dla laureatów konkursu, obejmujący warsztaty informatyczne i zwiedzanie Trójmiasta.
Z naszej szkoły wzięło udział 15 dziewczynek i 16 chłopców. W etapie szkolnym najlepsze wyniki uzyskali:
dziewczynki:
- I miejsce - Aleksandra Gębicz - 7b
- II miejsce - Zuzanna Cydzik - 4b
- III miejsce - Lena Barańska - 6b
- IV miejsce - Ada Lankamer - 7b
chłopcy:
- I miejsce - Michał Szafrański - 7a
- II miejsce - Piotr Moreń - 8b
- III miejsce - Juliusz Kucner – 7a
Do etapu wojewódzkiego zakwalifikował się Michał Szafrański. Etap wojewódzki odbył się stacjonarnie w Łodzi w Łódzkiej Strefie Ekonomicznej. Organizatorem konkursu było Technikum Technikum Automatyki i Robotyki. Po konkursie uczniowie mogli wziąć udział w zajęciach zorganizowanych przez uczniów TAR – testy gier edukacyjnych komputerowych i z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR).
- Michał Szafrański uzyskał III miejsce w etapie wojewódzkim.
Uczestnicy konkursu wykazali się wyjątkowymi umiejętnościami w zakresie analizy danych, programowania i cyberbezpieczeństwa. Organizatorzy podkreślili, że poziom rywalizacji był bardzo wysoki, a uczestnicy świetnie poradzili sobie z wymagającymi zadaniami testowymi.
„Digital Wizards 2025” to wydarzenie, które nie tylko rozwija kompetencje informatyczne młodzieży, ale także inspiruje do dalszego zgłębiania technologii. Organizatorzy zapowiedzieli kolejną edycję konkursu w przyszłym roku.
Udziały uczniów w konkursach informatycznych po raz kolejny okazały się udanymi wydarzeniami, które promują informatykę wśród młodzieży i motywują do dalszego rozwijania umiejętności w tym zakresie. Uczniowie mogą samodzielnie pobrać sobie dyplomy za udział lub zajęcie danego miejsca w wybranym konkursie. Organizatorzy zapowiedzieli kolejne edycje w przyszłym roku, a uczniowie już teraz mogą rozpocząć przygotowania do nowych wyzwań.
Opracowanie: Małgorzata Jegier