Kreatywna Matematyka
W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klas 1-3 naszej szkoły uczestniczyli w innowacji pedagogicznej pt. „Kreatywna Matematyka”, będącej częścią Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego objętego patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki. Celem innowacji było rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów w sposób twórczy, sensoryczny i praktyczny – poprzez zabawę, doświadczenia oraz działania rozwijające logiczne myślenie.
W ramach projektu uczniowie zrealizowali osiem modułów tematycznych:
- Październik – „Twórcza matematyka”. Dzieci poznawały liczby i figury geometryczne w zabawowy sposób – tworzyły matematyczne prace plastyczne, kodowały i rozwiązywały zagadki.
- Listopad – „Matematyka w sztuce”. Uczniowie łączyli matematykę z plastyką – tworzyli mozaiki, obrazy geometryczne, a także poznawali zasady symetrii i rytmu w dziełach sztuki.
- Grudzień – „Matematyka od kuchni”. Zabawy matematyczne przybrały formę kulinarnych wyzwań – dzieci odmierzały składniki, przeliczały porcje, ważyły produkty i poznawały jednostki miary.
- Styczeń – „Matematyka na wesoło”. W tym miesiącu dominowały gry planszowe, zabawy ruchowe z elementami matematyki oraz łamigłówki i zadania logiczne.
- Luty – „Sensoryczna matematyka”. Uczniowie poznawali świat liczb i figur poprzez zmysły: manipulowali materiałami o różnych fakturach, tworzyli matematyczne ścieżki sensoryczne, a także rozwiązywali zadania dotykowe.
- Marzec – „Matematyka na sportowo”. Ruch i matematyka połączyły się w zadaniach sportowych: liczenie punktów, mierzenie odległości, klasyfikowanie wyników i tworzenie tabel wyników.
- Kwiecień – „Matematyka jest wszędzie”. Dzieci odkrywały matematykę w najbliższym otoczeniu – w przyrodzie, architekturze, codziennych czynnościach i podczas spacerów edukacyjnych.
- Maj – „Matematyczny powrót do przeszłości”. Uczniowie poznawali historyczne sposoby liczenia, dawne jednostki miary, wykonywali liczydła oraz poznawali rolę matematyki w życiu ludzi w przeszłości.
Zajęcia były prowadzone w sposób aktywizujący i dostosowany do indywidualnych możliwości dzieci. W trakcie realizacji projektu uczniowie zdobyli nie tylko wiedzę matematyczną, ale również rozwijali kreatywność, samodzielność i współpracę w grupie.
Dziękujemy uczniom za zaangażowanie!
Oprac.: K. Krawczyk