Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej w naszej szkole
W dniach 29.09–03.10.2025 r. nasza szkoła aktywnie uczestniczyła w ogólnopolskich obchodach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej. Inicjatywa miała na celu promowanie empatii, szacunku, bezpiecznej komunikacji oraz budowanie pozytywnych relacji między uczniami. Specjaliści pomocy psychologiczno-pedagogicznej przygotowali szereg działań, które odbywały się podczas lekcji oraz w czasie długich przerw na korytarzu przy gabinetach. W obchody zaangażowani byli wszyscy uczniowie, a wychowawcy klas realizowali tematyczne zajęcia wychowawcze poświęcone przeciwdziałaniu przemocy.
- Poniedziałek – „Dobro zaczyna się od słów” Pierwszy dzień tygodnia poświęcony był budowaniu pozytywnej atmosfery w szkole poprzez moc dobrego słowa. Uczniowie mieli okazję odwiedzić Kącik dobrego słowa, gdzie na specjalnej tablicy zapisywali miłe słowa, zaś na szybach umieszczali karteczki z komplementami, miłymi zwrotami i słowami wsparcia dla innych. W Strefie inspiracji i pozytywnego wzmocnienia losowali hasła takie jak „Jesteś ważny”, „Dobrze, że jesteś”, „Masz w sobie siłę”, które miały na celu podniesienie samooceny i poczucia przynależności. Atmosfera wzajemnej życzliwości udzieliła się wszystkim!
- Wtorek – „Stop przemocy, tak dla szacunku” Wtorek upłynął pod znakiem koloru fioletowego – symbolu sprzeciwu wobec przemocy. Uczniowie i nauczyciele założyli fioletowe elementy ubioru, pokazując solidarność i zaangażowanie w walkę z przemocą rówieśniczą. Centralnym punktem dnia było wspólne tworzenie Fioletowego muralu – barwnej kompozycji na specjalnie przygotowanej tablicy, która stała się artystycznym wyrazem sprzeciwu wobec agresji i symbolem wspólnoty. Działanie to integrowało uczniów
i wzmacniało przekaz, że szkoła jest miejscem bezpiecznym i otwartym na dialog. - Środa – „Empatia i emocje” Środa była dniem szczególnie poświęconym rozwijaniu empatii i umiejętności rozpoznawania emocji. Uczniowie uczestniczyli w działaniach, które pozwalały im lepiej zrozumieć, jakie uczucia mogą towarzyszyć osobom doświadczającym przemocy – m.in. strach, smutek, poczucie osamotnienia czy bezradność. W Kąciku emocji uczniowie na przygotowanych blokach z konturami twarzy, określali swój aktualny nastrój, a następnie przedstawiali go w sposób artystyczny, posługując się barwami, formami i własną wyobraźnią. Każda praca była unikalnym obrazem emocji – od radości, euforii, po zaskoczenie, smutek, czy złość. W Kąciku empatii uczniowie uczyli się, że nie można być obojętnym na ludzką krzywdę – każda oznaka przemocy wymaga reakcji. Rozmowy prowadzone podczas zajęć podkreślały, jak ważne jest okazywanie wsparcia, zrozumienia i gotowości do pomocy. Uczniowie zdobyli wiedzę i umiejętności, które pomogą im budować bezpieczne i empatyczne środowisko szkolne.
- Czwartek – „Rozmawiamy zamiast się kłócić” Czwartkowe działania skupiały się na rozwijaniu umiejętności komunikacji bez przemocy. W Kąciku bezpiecznej komunikacji uczniowie poznawali zasady dobrego dialogu, sposoby rozwiązywania konfliktów oraz techniki wyrażania emocji w sposób konstruktywny. Na tablicach pojawiły się przykłady pozytywnych zachowań, zwrotów wspierających rozmowę i propozycje rozwiązań trudnych sytuacji. Uczniowie uczyli się, że rozmowa jest kluczem do porozumienia, a konflikty można rozwiązywać z szacunkiem.
- Piątek – „Relacje, przyjaźń i spokój” Ostatni dzień tygodnia był czasem refleksji nad wartością przyjaźni i relacji. W ramach Drzewka przyjaźni uczniowie wypisywali na listkach odpowiedzi na pytanie „Dobry kolega/koleżanka to ktoś, kto…”, tworząc wspólnie piękne przesłanie o tym, co buduje prawdziwą więź. W Strefie ciszy i relaksu można było odpocząć, odstresować się kolorowaniem, poczytać książkę lub po prostu pobyć w ciszy – co sprzyjało wyciszeniu i regeneracji po intensywnym tygodniu.
Dziękujemy wszystkim uczniom, nauczycielom, wychowawcom oraz specjalistom za zaangażowanie, aktywne uczestnictwo i wspólne budowanie atmosfery wzajemnego szacunku i bezpieczeństwa w naszej szkole.
Oprac.: Zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej